Anslut dig till vårt nätverk!

Media

Kreml förbjuder EU-medier

DELA MED SIG:

publicerade

on

Russia has banned 81 EU-based media outlets, claiming they “systematically disseminate false information about the progress of a special military operation [Russia’s invasion of Ukraine].”.

Det ryska utrikesministeriet meddelade beslutet på tisdagen (25 juni) som svar på EU:s restriktioner för ryska propagandabutiker.

Russia’s online ban extends to national broadcasters and news organisations in Austria, the Czech Republic, Estonia, Greece, Finland, France, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Malta, the Netherlands, Portugal, Spain, and Sweden, but not Germany or Poland.

Also banned by the Kremlin are several of Europe’s most well-known newspapers, including Berlingske in Denmark, France’s Le Monde and Liberation, Germany’s FAZ, Der Spiegel, and Die Zeit, the Irish Times, La Repubblica in Italy, NRC in the Netherlands, and El Pais in Spain.

Fyra EU-fokuserade medier, Agence Europe, Politico och EUObserver i Bryssel och RFE/RL i Prag, ingår i förbudet.

Moskva identifierade inte andra EU-fokuserade medier, som EU Reporter, Euractiv eller Euronews.

Den ryska regeringen skonade också alla pro-ryska medier i Ungern, med undantag för en oberoende butik, 444.hu.

The ministry described the action as a “mirrored and proportionate” reaction to EU measures against Russian media.

“If restrictions on Russian media are lifted, the Russian side will also reconsider its decision in relation to the mentioned media operators,” the Russian Embassy stated.

På måndagen svartlistade EU fyra ryska propagandakanaler: Voice of Europe, RIA Novosti, Izvestia och Rossiyskaya Gazeta.

I en nyligen genomförd undersökning av belgisk, tjeckisk och polsk underrättelsetjänst anklagades Voice of Europe, baserat i Prag, för att ha mutat parlamentsledamöter att agera för Ryssland. Detta utreds fortfarande.

Tidigare förbjöd EU de ryska stationerna Katehon, Pervyi Kanal, REN TV, Rossiya 1, Rossiya 24, Spas TV, Sputnik, Russia Today, Tsargrad TV och många av deras dotterbolag.

Den har också svartlistat över 100 ryska individer för att främja propaganda, inklusive RT:s chefredaktör Margarita Simonyan och TV-ankare Vladimir Soloviev.

According to the Paris-based group Reporters Without Borders (RSF), Russia ranks near the bottom of the world in terms of press freedom (162nd out of 180). RSF’s website is likewise blocked in Russia.

Věra Jourová, EU:s värdekommissionär, uttalade den X att det ryska medieförbudet är en onödig repressalier.

“Russia-funded propaganda sources spreading disinformation as part of Russia’s military strategy are not the same as independent media. Democracies understand that,” she remarked.

Dela den här artikeln:

EU Reporter publicerar artiklar från en mängd olika externa källor som uttrycker ett brett spektrum av synpunkter. De ståndpunkter som tas i dessa artiklar är inte nödvändigtvis EU Reporters.

Trend