Anslut dig till vårt nätverk!

Frankrike

Pro-Kremlin-kanalen Russia Today säger att Frankrikes verksamhet stänger

DELA MED SIG:

publicerade

on

Vi använder din registrering för att tillhandahålla innehåll på ett sätt du har samtyckt till och för att förbättra vår förståelse av dig. Du kan när som helst avsluta prenumerationen.

Den franska delen av det ryska statligt ägda RT TV-nätverket meddelade på lördagen (21 januari) att det kommer att stängas efter EU:s sanktioner.

Europeiska unionen deklarerade att de skulle förbjuda Russia Today i februari 2012, precis efter att Ryssland invaderade Ukraina. Detta med motiveringen att Russia Today spridit desinformation om krig. Frankrike överklagade förbudet, men RT (Russia Today).

RT Frances chef Xenia Fedorova twittrade att franska myndigheter hade citerade ett nionde EU-paket med sanktioner, som man kom överens om i december förra året.

Hon uppgav att medel från RT France frystes på begäran av finansministeriets generaldirektorat... kanalen kan inte fortsätta sin verksamhet."

Europeiska unionens domstol avvisade ett anbud från RT France att bevilja en tillfällig uppskov.

RT France uppgav också att 133 jobb var i fara. Den kallade sig "en frisk luft" för sin balanserade bevakning av kriget.

Den anklagade franska myndigheter för censur och uppgav att RT France aldrig fördömdes eller sanktionerades.

Annons

Dela den här artikeln:

EU Reporter publicerar artiklar från en mängd olika externa källor som uttrycker ett brett spektrum av synpunkter. De ståndpunkter som tas i dessa artiklar är inte nödvändigtvis EU Reporters.

trend