Anslut dig till vårt nätverk!

Ukraina

Den ukrainska parlamentsledamoten Geo Leros kräver en utredning av betalningar till ukrainska oligarker för produktionen av ett enat TV-maraton

DELA MED SIG:

publicerade

on

De ukrainska myndigheterna lanserar ytterligare en statlig tv-kanal, medan oberoende tv-kanaler faktiskt är förbjudna i landet.

Den framstående ukrainska parlamentsledamoten Geo Leros (avbildad) sa detta på hans videokanal, anklagar de ukrainska myndigheterna för monopolisering av TV-sändningar i Ukraina.

Det är för att påminna om att oberoende tv-sändningar praktiskt taget har varit förbjudna i Ukraina sedan början av invasionen av ryska trupper. Alla kanaler sänder ett enat tv-maraton, för vilket staten överför medel till tv-kanaler. 

Leros hävdar att över 20 miljoner dollar överfördes till TV-kanalerna som ägs av de ukrainska oligarkerna Kolomoyskyy, Firtash och Pinchuk för produktionen av maratonloppet. 

Det bör noteras att United Marathon inte bara har tecken på censur, utan också korruption, enligt den ukrainska oppositionen. 

I höstas upptäckte utredare från det oberoende mediet Bihus.Info att nyhetsblocket för TV-maraton producerades av företaget Kinokit, som är knutet till den biträdande chefen för Ukrainas presidents kansli Kyrylo Tymosjenko. Detta är en direkt inblandning av myndigheterna i medias redaktionella policy.

Utöver teletonet finns även den statliga tv-kanalen Freedom, som sänder, i strid med lagen, på ryska. Det finns också den statliga tv-kanalen Rada. Det finns en kanal som finansieras över statsbudgeten - Suspilne.

Annons

Och förra veckan beslutade de ukrainska myndigheterna att skapa ytterligare en statlig TV-kanal, Army TV.

I sin tur har oppositionella TV-kanaler som Pryamiy och Espreso, kontrollerade av före detta presidenten Petro Porosjenko, tryckts ur luften och sänts endast på YouTube.

Leros hävdar att Ukraina håller på att förvandlas till en odemokratisk stat.

Dela den här artikeln:

EU Reporter publicerar artiklar från en mängd olika externa källor som uttrycker ett brett spektrum av synpunkter. De ståndpunkter som tas i dessa artiklar är inte nödvändigtvis EU Reporters.

Trend